صبر ریحانه ها

صبر ریحانه ها
آخرین نظرات

قطره بیستم: یک تحلیل

جمعه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۰، ۰۱:۱۶ ب.ظ

هوالجمیل و یحب الجمال

چند روزی است که شنیدم جمعی از دوستان خوش ذوق طرحی را در فضای سایبری کلید زده اند به نام "صبر ریحانه ها". ظاهر عنوانِ طرح کششی در من ایجاد کرد و باعث شد تا به سرعت سری به وبلاگ بزنم و وقتی شعارش را هم در سردرِ وبلاگ دیدم بیشتر شیفته شدم:

تابستان + روزه + حجاب .

اساساً باید بدانیم که طاعت الهی همیشه دشوار و سخت است و یکی از انواع صبر که در متون اسلامی بدان اشاره شده است صبر بر طاعت است. یکی از حکمت های عبادات اسلامی همین است که بنده بر امر مولای خویش همیشه سر تسلیم فرود آورد و همه جوره در این راه استمرار و پایداری داشته باشد و گلچینی و دل به خواهی با دین و اوامرش برخورد ننماید و این است که عبادت، عبودیت را رقم می زند و اِلّا هر عبادتی بندگی خدا را به همراه ندارد!

در خصوص حجاب و پوشش بانوان نیز باید گفت که انتخاب و بر تن کردن چادر از آنگونه عباداتی است که حقیقتاً نماد عینی و شفافِ صبر بر سختی و طاعت است. اگر طاعت خدا فی نفسه صعب است مادامیکه در لایه ای از سختی و دشواری مظاعف پوشیده شود، بی تردید تحمّل آن بسیار دشوارتر خواهد شد و اجرش نیز بالاتر از معمول.

در روایات اسلامی پیرامون روزه و سختی های آن و نتایج این دنیایی و آن دنیایی که بر آن مترتّب است اشارات فراوانی شده است و از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نیز کراراً نقل شده است که اگر روزه در شرایط آب و هوایی سخت مثل گرمای شدید باشد پاداش فراوان تری خواهد داشت و صرف نظر از پاداش، سازندگی بیشتری نیز به دنبال دارد. خوب تا بدین جا چند نکته گفته شد:

  1. طاعت الهی فی نفسه دشوار است.
  2. برخی از عبادات در متون اسلامی مستقیماً مصداق "عبادت سخت" و "عبادت دشوار" و صبر بر دشواری هستند مانند روزه.
  3. روزه در شرایط آب و هوایی گرم و طاقت فرسا بسیار پُر اجرتر و سازنده تر از وقت معمولش است و در درگاه الهی مقبول تر خواهد بود و در برخی روایات نشانه ایمان فرد بر شمرده شده است.

روزه آنهم در هوای گرم و طاقت فرسا برای مرد و زن بسیار دشوار است ولی این نکته جداً قابل تأمل است که جنس زن با آن لطافتی که دارد طبیعتاً در تحمل سختی ظرفیت اش از مرد کمتر است و بیشتر نیاز به مراقبت دارد اما همین ریحانه ای که برای پایداری و حیاتش بیشتر از جنس مرد نیاز به حفاظت دارد، در سخت ترین شرایط دست به جهادی می زند که وصف اش بر هر قلمی سنگینی می کند! بی تعارف رفتن در پوششی که دست و پای آدم را تنگ می کند، راه رفتن را دشواتر می کند، به خاطر رنگ مشکی ای که دارد جذب گرمایش نیز بسیار زیاد است آنهم با دهان روزه در زیر تابش آفتاب چند ده درجه بالای صفر نمی دانم اگر نامش "جهاد" نیست پس چیست؟!

من گمانم بر این است که آغازگران و طراحان "صبر ریحانه ها " عللی را که در این کوتاه نوشته برشمردیم دیده اند و اِلّا شاید جهاد بانوان ایرانی یعنی آنهایی که چادر را برای خود و نسل خویش انتخاب نموده اند، همیشه در ایران بوده و هستند و خواهند بود و این امر برای همگان امری عادی است. بزرگی در یک گفتگویی که با هم داشتیم اعتقاد داشت که در تهرانی که شاید همگان می­گویند بی حجاب ها و بدحجاب ها در گوشه و کنار شهر رژه می روند و تعدادشان بیشتر از چادری هاست، واقعاً اینگونه نیست بلکه تعداد محجّبین بیشتر از خانم های بدحجاب است ولی چون اهل خیابان گردی های آنچنانی نیستند به چشم نمی آید. من می خواهم بگویم که چشمان ما در ایران به دیدن چادری ها عادت کرده اند و من نیز بر این باورم که خانم های محجبه و چادری ایرانی همچنان مثل گذشتگان و آیندگان از بدحجاب ها و بی حجاب ها بیشترند.

 یا علی / نگاره ای از یک طلبه
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
از محمد جواد قاسم پور
  • ۹۰/۰۵/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی